Endodonti

ENDODONTİK TEDAVİ (KANAL TEDAVİSİ)

Erken safhada tedavi edilmeyen diş çürükleri ilerleyerek pulpaya (dişin damar ve sinirlerinin bulunduğu odacık) ulaşır ve burada iltihabi değişimlere neden olarak şiddetli ağrılar oluşturur. İltihaba neden olan bakteriler kök ucundan sızarak çene kemiğine yayılır. Çene kemiğinde oluşan iltihap dişin kaybına, çevre dokularının da harabiyetine neden olur.

Bu safhaya gelmeden önce, dişi ve çevre dokuları korumak için hastalıklı pulpa dokusunun alınmasıyla diş kurtarılabilir. Pulpa dokusu anestezi altında temizlendikten sonra, kanallar genişletilip dezenfekte edilir. Tüm bu işlemlerden sonra pulpa odasının içi özel maddelerle kök ucuna kadar doldurulur. Sanıldığının aksine bu işlemler ağrısız gerçekleşmekte ve tedavi edilen diş uzun yıllar ağızda kalmaktadır.

ENDODONTİK CERRAHİ(APİKAL REZEKSİYON)

Dişler aşırı çürümeye, kullanılan malzemelere duyarlılığa, darbe ve kronik  travmaya bağlı olarak canlılıklarını kaybedebilirler. Bu tip durumlarda dişlerin sinirlerinin alınıp kanal tedavisi yapılmasına ihtiyaç duyulabilir. Eğer kanal tedavisi yapılmaz ise veya bazen yapılsa bile dişlerin kök uçlarında iltihabi alanlar oluşabilir. Kendi kendisine büyüme eğilimi olan bu iltihabi alanlar zaman içerisinde büyüyerek kistik dönüşüm geçirebilirler.

Diş köklerinde bu tip iltihabi alanlar olduğunda cerrahi girişimlere ihtiyaç duyulabilir.Apikal Rezeksiyon olarak adlandırılan bu cerrahi işlem sırasında ilgili dişlerin kök uçlarına dişetinde bir pencere açılarak ulaşılır iltihabi veya kistik alan içine aldığı kök bölgesi ile beraber sağlam kemik sınırlarına kadar temizlenir. Gerekli ise kökün kesik ucu amalgam veya MTA denen dolgu malzemeleri ile kapatılarak izole edilir. İltihabi alanın ve kökün çıkartılması sonucu oluşan kemik boşluğu alanına kemik tozu konularak iyileşmenin kalitesi ve hızlanması artırılabilir. Hekiminiz bazen kanal tedavisinin de yenilenmesini isteyebilir.

Apikal Rezeksiyon dişinizi mümkün olduğunca ağızda tutmak için yapılan bir işlemdir. Bu nedenle kökü kesilerek kısaltılmış bu dişleri mümkün olduğunca dikkatli kullanmak aşırı yük ve kuvvetlerden uzak tutmak gerekmektedir.

Endodonti